P.G.Wodehouse - Folytassa Jeeves! ~ Keményfedél

2012/07/24

P.G.Wodehouse - Folytassa Jeeves!

Mindig azzal kezdem a posztom, hogy miért nem akartam ezt vagy azt kézbe venni, és miért vettem mégis kézbe, de itt egyszerűen muszáj ezt leírni. Na szóval, nem szeretem a humoros könyveket. Kiver a víz, ha arra gondolok, hogy nekem most muszáj lesz röhögnöm olvasás közben, mert ez egy vicces könyv, és ha mégsem tartom viccesnek, akkor valószínűleg én vagyok a fogyatékos. Nincs egy átlagos humorérzékem, a másképpen vicces dolgokat szeretem, úgyhogy még akár az is lehet, hogy az vagyok. És mondhatja nekem bárki, hogy ez milyen vicces, meg az milyen humoros, hamarabb veszek a kezembe egy genetikáról szóló tudományos értekezést, mint vicceskönyvet. Épp ezért Wodehouse-t is csak kerülgettem, mert oké, az angol humor az másképpen vicces, de mi van, ha mégsem? Mi van, ha csak felültem egy angol uriember (így, rövid u-val) imázsának, és mégsem lesz az a humor, amit még én is élvezek?
Ami miatt mégis elkezdtem, az a Moly. Mégpedig a plecsniőrület. Véletlenül ráakadtam a Wodehouse-kihívásra, és annyira megtetszett az érte kapható plecsni, hogy csatlakoztam. Muszáj volt. Ezért a plecsniért bármit. A Jeeves-es történetek voltak a legszimpibbek, a Csengetett, mylord? óta nagyon bírom az angol komornyikokat, úgyhogy belevágtam, lesz ami lesz.

A Folytassa, Jeeves!-ben szerencsére nem csalódtam, élveztem az utolsó soráig. Pedig halmozottan hátrányos a helyzete, ugyanis ez nem más, mint egy novellafüzér, aminek a történeteit Bertie Wooster személyén keresztül a komornyikok gyöngye, Jeeves köti össze. Bertie egy gazdag léhűtő, kevés ésszel, Jeeves meg egy olyan inas, akinek sok esze van, mindenre tudja a legjobb orvosságot, szerelmi és családi kapcsolaton át a másnaposságig, viszont nyakas és szereti, ha minden úgy történik, ahogyan ő azt elképzelte. Bertie a végsőkig küzd ellene, de ha túl nagy az ellenállása, Jeeves megtagadja tőle a problémás helyzetekre szakosodott hatalmas tehetségét, és Bertie kénytelen engedni. És az, hogy ezek a tervek az esetek nagy részében nem a várt eredménnyel zárulnak, igazán nem Jeeves hibája. Egyébként, köztünk szólva, iszonyatos nagy balfék ez a Bertie az állandó segíteni akarásával.
Úgyhogy az úr a háznál végül is Jeeves, aki mindig keresztülviszi az akaratát a maga kis visszafogott, angolosan hűvös modorában. A legtöbb ellentét az öltözködéssel kapcsolatban van közöttük, Jeeves nincs igazán megelégedve ura ízlésével. De minden egyéb szónál többet mond az alábbi idézet:
"– ...Melyik öltönyét óhajtja viselni az utazáshoz?
– Ezt.
Egy vidám, kockás öltöny volt épp rajtam; eléggé a szívemhez nőtt, ami azt illeti, sokkalta jobban szerettem az átlagosnál. Talán kissé váratlan, amíg az ember szeme hozzá nem szokott, de mégis, irtó szép kísérlet a szabó részéről; a klubban és másutt is fenntartás nélküli elismerést aratott a srácok körében.
– Igenis, uram.
Már megint ott volt a modorában az a bizonyos izé. Szóval abban, ahogy mondta azt, amit mondott. Nem tetszett neki az öltöny. Összeszedtem magam, hogy érvényt szerezzek a jogaimnak. Valami azt súgta, hogy ha nem vagyok nagyon óvatos, ha nem nyirbálom meg a fickót még bimbajában, akkor elharapózik. Határozottan eltökélt fazonnak látszott."
Mindenkit csak buzdítani tudok, hogy olvasson Wodehouse-t, mert annyira jó, és tényleg humoros. Nagyon élveztem. Legislegislegjobban a legutolsót. Azt Jeeves tolmácsolja. Haláli. Ha a többit is ő mesélte volna, talán Bertie-t is megkedvelem kicsit.
Share:

0 komment:

Megjegyzés küldése

Facebook pinterest Email youTube picasa imdb RSS Feed
goodreads imdb

Nima's bookshelf: currently-reading

Briliáns barátnőm
tagged: currently-reading
A Búra alatt
tagged: currently-reading

goodreads.com

Kommentek

Nima's wishlist

Halálmadarak
Ingókövek - Sztálingrád másik csatája
Ravenor visszatér
The Dark Side
Maya naplója
Véres Arany
Lestrapált lelkek
Inkarnációk
Red Sister


Nima's favorite books »

VCS

Címkék

2011 (42) 2012 (71) 2013 (52) 2014 (33) 2015 (28) 2016 (43) 2017 (8) 21.század (2) 5* (70) Aba (5) Ad Astra (6) Agave (46) Akkon (1) Alexandra (20) Animus (2) Athenaeum (14) bannerek (1) Book&Walk (4) borítóleleplezés (2) campus (3) Cartaphilus (13) Cassie Palmer (11) Cat és Bones (3) Cicero (5) CorLeonis (10) Crossfire (3) cyberpunk (6) dark-fantasy (18) Delta Vision (10) disztópia (8) ebook (6) Egmont (5) életrajz (4) elfeledett könyvek (3) Első törvény (5) epic (12) Erikson (3) Európa (15) évzárás (6) fantasy (114) feminizmus (1) Fever (6) film (2) Főnix (2) Fumax (17) Gabo (19) Galaktika (9) game (6) General Press (3) Geopen (11) Gondolat (3) Göncöl (2) gyenge (17) gyűjtés (5) halloween (3) hírek (31) Holdvadász-hónap (6) hónapzárás (12) horror (5) humor (19) játék (8) K.U.K. (1) kaland (9) Karen Chance (11) Karen Marie Moning (7) kedvenc (48) Kelly (10) képregény (1) könyvekről röviden (3) könyvlista (1) Könyvmolyképző (41) körbeposzt (14) krimi (45) Lektűr (2) Libri (3) lista (10) Lybrum (1) M-Érték (1) Magvető (4) magyar (30) majdnem témáztunk (1) manciregény (2) Maxim (2) megjelenik (15) Merit (1) mese (7) military sci-fi (3) misztika (46) MRC16 (2) MűveltNép (1) NA (3) Napernyő Protektorátus (3) noir krimi (1) novella (2) Novum (1) Őrségek (3) Palatinus (3) pararománc (12) Partvonal (7) PlayOn (2) Polar (1) Pongrác (1) pszichológia (2) régi blogról (102) Rézbong (1) romantika (22) sci-fi (44) Scolar (1) skandináv (8) steampunk (8) szépirodalom (59) szex (11) szösz (98) Szukits (3) szukkubusz (3) Takeshi Kovacs (3) Tarandus (1) témázunk (25) Tericum (1) Térség (4) thriller (32) történelem (36) történelmi romantika (8) Tuan (2) Tündérkrónikák (6) újraolvasás (1) Ulpius (32) urban-fantasy (61) űropera (8) válogatás (4) vcs2016 (7) vcs2017 (4) Victoria kiadó (2) Warhammer (3) Wizard Books (1) YA (33)

Blogarchívum